Lesboeken ‘Algemene Cultuur’ Turkije: meisjes thuis, jongens op stap

Turkish schoolHet Vrouwen Secretariaat van de Vereniging van Onderwijs en Wetenschappers, Eğitim Sen, bekritiseert de handhaving van traditionele sekse gerelateerde rollen in boeken voor algemene cultuurlessen, geprint in 2009.

Uit een onderzoek onder leiding van Eğitim Sen naar boeken voor ‘algemene cultuur’ lessen bleek dat meisjes vooral zijn vertegenwoordigd in de omgeving van hun moeders en andere volwassenen, op school of thuis, en passief en afhankelijk gedrag vertonen, terwijl jongen worden afgeschilderd als onafhankelijk en actief. Het vak ‘Algemene cultuur’ wordt gegeven in de eerste tot en met de derde klassen van basisscholen in Turkije.

Het vak is voorzien van onderwerpen als nationale culturele waarden, het gezinsleven, respect voor het leven, natuur en omgeving of basiskennis over Atatürk en de Turkse staat. In het onderzoek bemerkte Eğitim Sen weer eens het traditionele accent in de sekse gebaseerde benadering van de boeken en bracht de volgende voorstellen naar voren:

* Vrouwen zouden moeten worden afgebeeld als onafhankelijk van hun rol als moeder of echtgenote.
* Vrouwen moeten meer worden afgebeeld buitenshuis in publieke omgeving.
* Vooral meisjes die succes behalen zouden in de boeken opgenomen moeten worden.
* Een groot aanbod van activiteiten zou gepresenteerd moeten worden om de belevingswereld van de kinderen te verrijken en hun ontwikkeling tot vrije individuen moeten steunen.
* De mannelijke rol zou meer afgebeeld moeten worden onder het mom van gelijkheid in seksen, door mannen minder in een publieke omgeving af te beelden en meer in huiselijke omgeving, om zo bij te dragen aan een gelijke samenwerking.
* Onderwijs in sociale sekse zou verplicht gesteld moeten worden voor leraren.
* Vertegenwoordigers van verenigingen en particuliere organisaties zouden deel uit moeten maken van de commissie die gaat over de onderwerpen van de boeken.
* Lessen in sociale sekse zouden opgenomen moeten worden in de onderwijs faculteiten en verplicht gesteld.

Het onderzoek doelde erop de aandacht te vestigen op de rolmodellen in sociale sekse, gepresenteerd door afbeeldingen van kinderen en volwassenen in de lesboeken van ‘algemene cultuur’, waar het Ministerie van Onderwijs mee instemt voor de eerste jaren van het socialisatieproces van kinderen. Een analyse van de afbeeldingen in de boeken toonde aan dat Atatürk en andere kleine afbeeldingen moeilijk te vinden waren en uit hun context werden gehaald. Beelden van grootvaders en grootmoeders werden vergeleken met afbeeldingen van vaders en moeders.

Afbeeldingen van mannen overheersen ruim die van vrouwen

In de boeken van het eerste, tweede en derde schooljaar staan 62 plaatjes van vrouwen en 98 van mannen. Meisjes worden in 165 afbeeldingen getoond, jongens in 253. In termen van locaties worden vrouwen 54 keer thuis afgebeeld en 8 keer op plekken buitenshuis. Voor mannen zijn dit 5 afbeeldingen thuis en 93 buitenshuis. Het aantal afbeeldingen van vrouwen thuis is 142 en buitenshuis 23, voor jongens is dit 21 thuis en 232 buitenshuis.

De plaatjes werden ook geanalyseerd in het kader van rolmodellen: Vrouwen en mannen worden voornamelijk neergezet in het perspectief van sekse gebaseerde rollen. Dit betekent voor vrouwen: 8 leraressen, 12 moeders, 2 klanten, 2 zakenvrouwen en 1 arts. Mannen daarentegen: 2 managers, 1 leraar, 18 vaders, 1 poëet, 1 arts, 1 politieagent. Verdere resultaten van het onderzoek zijn: Afbeeldingen van jongens overtreffen die van meisjes in aantal; volwassen vrouwen worden voornamelijk afgebeeld in hun rol als moeder of echtgenote; werkende vrouwen worden steeds afgebeeld als moeders naast hun beroep als lerares, verpleegster of helpende in de medische wereld.

Mannen werden in het werkende leven meestal afgebeeld als managers of supervisors. Op school zijn de afbeeldingen van klassenvertegenwoordigers en clubvoorzitters gewoonlijk jongens. Meisjes worden getoond als spelend met garen of poppen en jongens spelen met de bal. In een hoofdstuk getiteld “mijn dromen” is het kind dat droomt en plannen maakt voor de toekomst een jongen. Volgens de analyses van Eğitim Sen presenteren de lesboeken een type gezin dat gelukkig is, stedelijk en afkomstig uit de middenklasse.

Bron: Bianet

Lees ook:Turkse vrouwen marcheren op Internationale Vrouwendag
Lees ook:Gezi Park brandt kaarsjes voor vijf doden
Lees ook:Turkse vrouwen langer werkloos dan mannen
Lees ook:Allochtone meisjes moeten gaan sporten
Lees ook:Protest op Twitter: Turkse vrouwen en hun slippers

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>