Turks-Antwerpse broers veroveren filmwereld met ‘Coma’

Twee Turks-Antwerpse broers willen met een kleine studio en de nieuwe prent ‘Coma’ de filmwereld veroveren. “We hebben de release vervroegd in de hoop dat mensen speciaal komen kijken naar mijn broer”.

Met een budget van een schamele 150.000 euro, veel goede wil en logistieke steun van de Antwerpse filmcel stelden de broertjes Altunbay gisteren in het stadhuis ‘Coma’ voor. “Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar we zijn trots op deze film.” Ze heten Erol (38) en Erkan Altunbay (34), maar hun kleine studio in Burcht kreeg de artiestennaam van R.Kan Albay. Het productiehuis Studio Albay bestaat intussen twee jaar, maakte al vier langspeelfilms en roeit met de riemen die het heeft. En dat geldt ook voor de vierde langspeelfilm Coma, gebaseerd op waargebeurde feiten. Daarin vertolkt R.Kan Albay de rol van een aan alcoholverslaafde man die worstelt met zijn Turks-islamitische afkomst.

Terwijl het project enkele maanden in hun hoofd kon rijpen, hadden de broers slechts 150.000euro en twaalf draaidagen om de socio-prent tot een goed einde te brengen. “Als film een passie is, kan je iets meer”, zegt cameraman en producer Erol. “Dankzij participaties, sponsoring en bevriende acteurs, waaronder Sven De Ridder, zijn we er geraakt”, vult scenarist, regisseur en acteur R.Kan aan. “Daarnaast kregen we ook nog de logistieke steun van de Antwerpse filmcel. Zij waren het aanspreekpunt voor de locaties, waar we wilden filmen. Voor burgemeester Patrick Janssens (SP.A) is niks te veel. Als je het vriendelijk vraagt, mag je in de metropool dag en nacht draaien”, grapt R.Kan.

Coma

Coma werd opgenomen in het revalidatieziekenhuis Hof ter Schelde in Linkeroever, maar ook de Antwerpse straten, het nagelnieuwe café Roma46, dat op 24februari officieel de deuren opent, en de Onze-Lieve-vrouwetoren spelen een belangrijke rol. “Die plekken zijn zeker belangrijk”, stellen de broers, “maar uiteindelijk willen we toch vooral een universeel verhaal vertellen: over alcoholverslaafden, Vlamingen en Turken. En over culturele identiteit”, aldus R. Kan. “Als puber had ik het daar niet makkelijk mee. Waar moest ik in geloven? Wat kon ik geloven? Kloppen die verhalen uit de Koran? Ik probeer geen antwoorden of oordelen te geven. Ik hoop mensen te doen nadenken”.

De film, die eerder al vertoond werd op het Cinema Novo Festival in Brugge, laat niemand onberoerd, weten de broers. R. Kan: “Na de vertoning vroeg een man waarom ik de Turken zo negatief portretteer, terwijl ik gewoon wil duidelijk maken dat we allemaal met dezelfde grote thema’s worstelen”.

Hoogdagen

Voortgaand op de positieve reacties toen, dromen Erol en R.Kan ook nu van een minisuccesje voor Coma. Ze denken zelfs een graantje mee te pikken van de al maar stijgende populariteit van R.Kan, door zijn rol in Dossier K. “Daarom hebben we de release van Coma vervroegd, in de hoop dat mensen speciaal komen kijken naar mijn broer. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn”, aldus Erol. “Maar er is natuurlijk meer”, vindt R.Kan. “De Turkse cinema in Vlaanderen beleeft hoogdagen. Kijk maar naar de wekelijkse top tien van multiplex Kinepolis”.

Ze zullen niet uit de kosten geraken, denken ze. ‘We gokken op een duizendtal bezoekers per stad. Dat is al veel, maar uiteraard niet genoeg. Daarna hopen we dat de prent ook Turkije verovert. Want Studio Albay verdient haar plaats in het filmlandschap. En als we echt mogen dromen, dan zeggen we niet nee tegen Hollywood’, dromen de broers al verder. (DS)

Lees ook:Amsterdam Turkish Film Festival
Lees ook:Turkse broers hebben de lekkerste haring
Lees ook:Turkije kan WK 2014 wel vergeten
Lees ook:Burgemeester ondervraagd in moordzaak Turkse broers
Lees ook:‘Roze’ Istanbul

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>