Documentaire Zeynep Ozkaya Naar Nederlands Film Festival Utrecht

'Leyla en Mecnun in den vreemde'Leyla en Mecnun in den vreemde

De documentaire ‘Leyla en Mecnun in den vreemde’ van Zeynep Ozkaya doet mee aan de debuutcompetitie van het Nederlands Film Festival (NFF) in Utrecht. Een ontroerende documentaire over de impact van migratie op de relatie van haar ouders aan de hand van onder andere cassettebandjes. Op 4 augustus kreeg ze per brief van het NFF te horen dat haar ingezonden documentaire was geselecteerd voor het onderdeel ‘debuut competitie’. “Ik had het niet verwacht omdat de documentaire al eerder op het IDFA was vertoond. Ik was zo blij”, vertelt Zeynep Ozkaya.

‘Ik kende hen samen alleen van een slechte relatie’

Het idee voor ‘Leyla en Mecnun in den vreemde’ ontstond toen ze rondslingerende cassettebandjes in Turkije vond. Het bleken de cassettebandjes te zijn uit de jaren ’80 van de vorige eeuw die haar ouders elkaar hadden gestuurd. Haar vader werkte toen in Nederland als gastarbeider en het gezin bleef aanvankelijk achter in Turkije. Op de cassettebandjes zongen ze elkaar liedjes toe en spraken ze liefdevolle teksten uit. Het wierp een heel andere licht op de relatie van Ozkaya’s ouders. “Ik kende hen samen alleen van een slechte relatie”.

Uit elkaar gegroeid

Een jaar nadat haar moeder met de drie dochters zich voorgoed in Nederland vestigde, scheidde ze van haar man. Maar de verwijdering was al eerder begonnen. Het gezin mocht immers pas overkomen na een verblijf van 4 jaar van de gastarbeider en tot die tijd pendelde Ozkaya’s moeder lang heen en weer tussen Nederland en Turkije, terwijl de dochters in Turkije doorstudeerden, en altijd met de gedachte ‘hij komt wel weer terug (naar Turkije-red.)’. Toen dit niet gebeurde besloot haar moeder tot een definitieve gezinshereniging. ‘Maar het was te laat, ze waren uit elkaar gegroeid.’

‘Onze verhalen zijn nog niet verteld”

Zeynep OzkayaOzkaya speelt met de gedachte om een speelfilm te maken. Over de multiculturele samenleving en met name de rol van de vrouwen. “De positie van de vrouw in de multiculturele samenleving is geen gemakkelijke”, stelt ze. Vrouwen hebben meer te lijden onder het migratieproces volgens Ozkaya. “Als ik kijk naar de vrouwen van mijn generatie, we genieten bepaalde vrijheden hier, maar we moeten tegelijkertijd zo rekening houden met de omgeving, wanneer het bijvoorbeeld gaat over seksualiteit en eer”.

“Zelfs ik en dan ben ik nog vrij opgevoed. Je moet zo veel lasten dragen en dat eist zijn tol. En als je dan nog omarmd zou worden door de maatschappij, maar dat is ook niet altijd zo.’ Ozkaya merkt in haar omgeving dat in reactie op het integratiedebat vrouwen uit de tweede generatie zelfs terugvallen op de eigen traditionele normen en waarden. ‘Terwijl je juist zou verwachten dat de tweede generatie moderner is. Daarom hebben vrouwen mijn aandacht. Onze verhalen zijn nog niet verteld”.

Ozkaya studeerde televisiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze was onder meer programmamaker bij MTNL en de NPS en maakte eerder de jeugddocumentaire ‘Hilal’s hair’. Ook deze documentaire viel in de prijzen.

Bron: Wereldjournalisten.nl

Lees ook:Is Yasemin uitgehuwelijkt in Turkije?
Lees ook:Lesbische pleegouders Yunus (9) duiken onder
Lees ook:Turkse vrouwen worden het vaakst omgebracht door eigen echtgenoot
Lees ook:Hoger opgeleide Turken huwen geen autochtonen
Lees ook:Turks gezin keert terug na 30 jaar Nederland

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>